En kärleksförklaring.

Det var ett tag sedan sist nu. Detta kan skyllas på att jag befunnit mig på resande fot, att min dator har kraschat, men mest av allt att jag har varit lat.

Hur som helst så har jag förälskat mig.

Objektet för min åtrå är keramiktillverkaren ALP Lidköping som jag tidigare nämnt en del här. Innan den västgötsta fabriken köptes upp av Rörstrand så tillverkades här de mest vackra och delikata föremål man kan tänka sig, tillexempel de femtiotalsglada "kaskad" som jag nämnt här. Just nu är jag dock mest inne på de lite äldre grejerna.

Jag avnjöt precis en kopp kaffe med tillhörande, flitigt ombloggad, ballerina kladdkaka
ur ett av mina City Loppis-fynd.



Dekoren på dessa muggar lanserades under senare hälften av 20-talet, men detta exemplar är stämplat undertill med -30. Tycker ändå det är smått otroligt att två koppar i finaste benporslin (se hur genomskinlig den är!) kan överleva i 80 år utan minsta repa, nagg eller missfärgning.


ALP har legat rätt lågt prismässigt, och har inte blivit riktigt lika populärt som gamla exemplar av rörstrand, gustavsberg, gefle eller uppsala-ekeby ännu, så det är lätt att göra fynd.



Dessa fantastiska ALP-tallrikar med serveringsfat i samma stil som mina koppar står på Myrorna i Norrköping och kostar som man ser på klisterlappen 30kr/del. De är dessutom märkta med ett rött kryss, vilket på myrornaspråk innebär halva priset. Om det inte vore för att jag snart ska flytta så skulle jag slå till.

Kan även tipsa om att det står en hel kaffeservis i samma dekor med 5 tillhörande koppar på en hylla i det lilla rummet längst in till vänster på City Loppis. 75 kronor vill den ansvariga damen ha för denna klenod.


I nästa lägenhet ska jag helt klart skaffa en stor bokhylla och starta porslinssamlingen på allvar...

Kommentarer
Postat av: Fernet

för typ ett halvår sen köpte jag två ALP-koppar på Kupan, http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=19203, trodde först det var samma du hittat där, men lite annorlunda är de.



Dina är riktigt tjusiga! Vintage ftw :)

2010-03-03 @ 17:02:43
URL: http://dagarutansocker.blogspot.com
Postat av: Lovisa

Vad kul! Din vad ju också jättefin. Har sett din glasvassamling förresten, finns en riktigt fin grön/genomskinlig droppformad på myrorna just nu, står bredvid det låsta skåpet tipsa

2010-03-05 @ 01:10:41
URL: http://secondhandlife.blogg.se/
Postat av: Fernet

Tack för tipset! Såg den vasen häromdagen faktiskt, men hade inte plånboken med mig. får gå och kolla om den är kvar!

2010-03-06 @ 12:12:56
URL: http://dagarutansocker.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0