Secondhandguiden: Fagersta

Är för närvarande i min gamla hemstad Fagersta och gör stan.
Fagersta må inte ha så mycket att erbjuda i övrigt, men här finns faktiskt några second hand-pärlor!

Inledde dagen på Hörnan Bra & Begagnat.
Den lilla butiken har på sant andrahandsmanér endast öppet på onsdagar och lördagar, så jag passade på. Ganska varierande utbud här, jag är ofta in och kollar men köper sällan något då det ofta är lite för krafsiga saker. Idag förälskade jag mig dock i ett köksbord med utdragsskivor och perstorpsskiva med det klassiska virrvarrmönstret signerat Bernadotte. 225 kronor skulle de ha för det, och den trevliga försäljaren stod länge och diskuterade 50-talsretro med mig. Står det kvar nästa gång jag är i Fagersta så är det mitt!
Bästa fynd: ett par röda läderstövlar med fransar som var jättemoderna för några år sedan, 45kr

Antikt och Kuriosa
Bjuder på en förvånande lyxig mix av antikviteter, designporslin och rariteter. Det första jag ser när jag kommer in är Rörstrands Gröna Anna som hälsar mig välkommen, i sällskap av Gefles Blå Vinranka. Antalet porslinsklassiker översteg mitt förstånd, och jag antar att butiksinnehaverskan måste ha sett mitt närmast sexuella intresse för föremålen på hennes bord, så vi hamnade i en diskussion. Mitt i diskussionen tittar jag upp och ser en gammal papptomte stå på en hylla.
"Oj, exakt en sån där har min Pappa, han fick den visst av sin farfar" utbrister jag.
Sedan ser jag prislappen. 1750 kr.
Jag dog litegrann.
Tydligen går butiken runt genom internetförsäljning, vilket mamma förklarade när jag kom hem.
Det förklarar saken, ingen i Fagersta har råd att betala 1750kr för en papptomte.
Bästa fynd: Återigen, 1750 för en papptomte!? Här gäller se, men inte köpa.

Sedan bar det av till Mötesplatsen Kupan.
Jag hävdar bestämt och på fullaste allvar att Kupan i Fagersta är världens bästa secondhandbutik. Den ser inte mycket ut för världen, men om man ger sig lite tid att leta så hittar man de mest udda fynd, och jag tror att de gånger jag gått ut ur butiken utan att ha köpt något kan räknas på ena handens fingrar. Ett bra exempel är att jag för dagen helt omedvetet var klädd i två saker jag köpt i butiken - en lila sportjacka från bagheera och ett par bruna läderstövlar som jag haft hela vintern, vilket förmodligen är den enskilt starkast bidragande faktorn till att jag faktiskt överlevt den såhär långt.
Idag blev det tre fynd.



Söt och väldigt Odd Molly-liknande tunika, för överkomliga 25kr.
Gillar att den har pärlknappar och små puffärmar!




Den här helt underbara klänningen hängde på en hel ställning med bara 50-60-70-talskläder som jag såg först när jag skulle gå ut. Jag föll pladask. När jag skulle betala frågade jag kvinnan i kassan av rent intresse om hon visste hur gammal klänningen kunde tänkas vara, då hon såg ut att ha upplevt större delen av det förra århundradet.
Det visade sig att klänningen faktiskt var hennes egna, från sent 60-tal, som hon hade lämnat in då hon och hennes man fått lov att flytta ur deras villa. Jättekul med plagg som har en historia!
25kr kostade även denna godbit.




Sedan hittade jag även ett par näbbstövlar. Jag har en lite kluven relation till dessa skodon, de första jag minns satt på vår extralärarinna Monicas fötter i mitten av nittiotalet. Jag hade då aldrig sett något liknande och tyckte att de var det fulaste och underligaste jag sett.
Med ålder och breddade perspektiv har jag nog ändå kommit att tycka att de är rätt häftiga, mycket påverkad av den rådande folkloretrenden.
Ynka 35kr fick jag ge för dessa.

Eftersom kvinnan i kassan sedan räknade fel så kom jag undan med en slutnota på 65kr.
Beyond Retro ain't got nothing on Kupan Fagersta!

Bästa fynd: Dagens skörd kvalar in rätt bra, annars de tidigare nämnda skinnstövlarna för 70kr, bagheerajackan för 10kr och en hel drös ascoola pumps för 30kr/st. Kupan är de coola skornas himmelrike! Min mamma köpte även en gucciväska här för några år sedan. Jag hatar att hon hittade den först.


Om morgondagen tillåter så ska jag försöka åka förbi Leva Antik, som femtiotalsjakten har hajpat.
Pinsamt när man får lära sig om saker i ens hemstad via en stockholmsblogg.


Kan även tilläggas att inget utav dagens fynd är till mig själv, utan att jag nuförtiden mest ser mig som en secondhand-mäklare. Grejerna kan alltså hittas på min Traderasida!

Kommentarer
Postat av: Infödd fagerstabo.....

Du skulle skämmas, är du medveten om vart pengarna du betalar på second hand går....second hand handlar inte bara om att man sparar pengar själv utan även återvinning och bidragshjälp till de som har det svårt... tur att man slipper dig i fagersta då jag hoppas och tror att våra invånare har mer IQ.........gå in och betala de få tior du slapp betala och känn att samvetet blir bättre... <<<<<<<< Sussie fortfarande fagerstabo

2010-08-20 @ 12:57:12
Postat av: Lovi

Hej Sussie. Jag tror att du har missförstått mitt inlägg lite, jag tipsar här om olika second-hand-butiker i Fagersta, i min blogg som är en kärleksförklaring till konceptet med Second Hand. Jag stödjer återanvändning, och tycker dessutom att det är positivt att överskottet går till utsatta.



MVH

Lovisa

2010-08-20 @ 14:53:33
URL: http://secondhandlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0