Vintageguiden

Om det här ska lyckas, så gäller det att känna sina jaktmarker.

Jag har länge varit en vintage-entusiast, och anser mig ha hyfsad koll på Norrköpings andrahandsmarknad. Publicerar här en liten "guide", med förhoppningen att någon kanske blir inspirerad, fyller på, eller kommer med tips.


Myrorna,
Gamla Rådstugugatan 18

Måste av uppenbara skäl nämnas först, då de är kändast och förmodligen störst. Här kan man hitta allt, men det är hög omsättning på prylar, så det gäller att vara snabb. Mycket pälsar och skinnjackor av fin kvalitet på klädfronten, gott utbud av dam- barn- och sportkläder, något sämre utbud på herravdelningen samt på skosidan. En våning upp kan man fynda möbler, böcker, textilier och keramik etc. Priserna var bättre för några år sedan, men har höjts rejält (troligen på grund av ökad efterfrågan). En favorit hos studenter, dels på grund av det stora utbudet kläder till diverse maskerader, dels på grund av studentrabatten på 10%.
Bästa fynd: En svart skinnjacka för 115kr, soffgrupp 3+2+1 för 400kr.

----

Erikshjälpen,
Hagebygatan 31

Öppet på onsdagar och lördagar, då är det alltid knökfullt med folk. Något högre prisbild än på Myrorna, men det går att hitta fynd. Fokus på möbler, hemelektronik och köksprylar, något mindre kläder som dessutom är av sämre sortering än på Myrorna. Möblerna är däremot bättre, här kan man hitta både halvantikviteter och designklassiker. I lokalen serveras även fika.
Bästa fynd: En superfin 40-talssekretär för 300kr som jag tyvärr inte köpte. Annars hade det varit bästa fyndet.

----

Hela Människan,
Kabelvägen 2

En bit utanför staden, mot Finspång, ligger Hela Människan. I likhet med Erikshjälpen är butiken öppen onsdagar och lördagar, fikahörna finns, och det är i regel ganska svårt att hitta en parkeringsplats i all trängsel. Väldigt bra priser och trevlig personal! Det finns mängder av hemelektonik, lampor, glas och keramik, men är lite snålare på möbel- och klädfronten. Absolut värt ett besök!
Bästa fynd: Världens häftigaste ghettoblaster för 55kr. Tyvärr sedan stulen på Emmabodafestivalen.

----

Bra & Begagnat
Finspångsvägen 27

I samma ände av staden som Hela Människan hittar man även Bra & Begagnat, om man lyckas lista ut hur man ska ta sig in. Jag har dock under mina snart fyra år i Norrköping bara lyckats pricka in butikens öppettider en gång, och den är i ärlighetens namn inte mycket att hurra för. Gott om plats förvisso, men utbudet känns krafsigt och ostrukturerat. Mycket glas, koppar och pälsar.
Bästa fynd: Inget inköp.

----

City Loppis
Butängsgatan, bakom resecentrum

Helgens höjdpunkt! På lördagar och söndagar har den anspråkslösa lokalen bakom resecentrum öppet. Man får vara beredd på att det tar lite tid att gå igenom allt, för det är många (och väldigt trevliga) försäljare och det finns ingen som helst röd tråd för vad som säljs här. Oerhörda mängder LP-skivor, massvis med fint gammalt porslin, samlarföremål, kläder, lampor och allt mellan himmel och jord. Ibland orkar man inte hela vägen igenom, då kan man sätta sig vid ett bord och äta en varmkorv eller räkmacka till tonerna av dansbandsmusik. Personlig favorit!
Bästa fynd: 2st ALP Lidköping-koppar med fat från 1930 i perfekt skick. Kostade mig hela 10kr och dyker upp i ett eget inlägg inom kort!

----

Kupan Mötesplats
Hospitalsgatan 20

Förvånansvärt liten för att vara en Kupan-butik, alldeles vid Nya torget. Jag besökte butiken ett antal gånger när jag för några år sedan bodde i området utan att bli imponerad, så det dröjde tills nyligen innan jag gav butiken en ny chans. Inga möbler, endast kläder och prydnadsföremål/porslin. Finns en del pärlor, men jag blev inte lockad nog för att öppna plånboken.
Bästa fynd: yet to come...

----

Okänt namn
Knäppingsborgsgatan 9

Den lilla butiken på knäppingsborgsgatan är trång och rörig, men den som känns mest "stockholmsvintage" av butikerna i stan. Allt känns handplockat och håller hög kvalitet, ägaren verkar vara en skön lirare och det ligger i regel en trött hund på golvet. Butiken stängde för ett tag sedan och hade en slutrea, men tycks nu ha öppnat igen.
Bästa fynd: Ett par italienska skor i brunt läder för en femtiolapp.




Omdömen om fler butiker kommer!

Kommentarer
Postat av: Anette

2nd hand är nice! Jag har varit på de flesta, men min favoriter är nog ändå Bra & Begagnat och Hela människan. (: Men då brukar jag iofs inte köpa kläder så ofta, mer prylar och möbler.



Har tänkt gå på City loppisen flera gånger, men aldrig kommit mig för. Är den bra? Vad fyndar man bäst där? (:



Kul initiativ, Lovi!

2010-02-04 @ 20:57:56
URL: http://an1.blogg.se/
Postat av: malin

grymt! MEN Vintage är INTE =second hand..och second hand är INTE = Vintage..finns knappast vintage på myrorna...blir lite less på att alla kallar second hand vintage..bara för att det ska låta häftigare, mer chict och what ever...vintage är oanvänd plagg av äldre årgång (minst 25 år, kan diskuteras dock)

2010-02-06 @ 17:20:57
Postat av: Lovi

Hej Malin! Du har självklart helt rätt, jag stör mig ofta på det själv, men nu tabbade jag mig jag också. Definitionen verkar vara otydlig, och förflyttas ju av naturliga orsaker ständigt framåt. Jag tycker nog att det ska vara minst 70-tal.

2010-02-06 @ 18:20:39
URL: http://secondhandlife.blogg.se/
Postat av: Karl Nilsson

Det har öppnat en ny! Ragnar Dahlberg son har en secondhandbutik på st. persgatan! Hallå! :)

2010-02-08 @ 14:08:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0