Gratis ÄR gott!

De bästa sakerna i livet är gratis, och just därför måste jag slå ett slag för biblioteket.
Norrköpings bibliotek är av många en rätt bespottad byggnad, men jag tycket faktiskt att den har sin charm. Byggnaden sticker ju onekligen ut med sina skarpa vinklar, stora glasrutor och numer något mossiga fasad.

En udda betongbunker
foto: Thuresson


Men det är ju som det gamla ordspråket säger - man ska aldrig döma en bok efter omslaget, och inte ett bibliotek heller, för den delen. Härom veckan var jag in och lånade fyra böcker som jag sedan sträckläst. Dags att fylla på igen, med andra ord.




Svensk keramik under 1900-talet öppnades med stor iver, men visade sig vara mer av ett uppslagsverk och mindre av en inspirationskälla.



Gammalt porslin, helt underbar! Här kunde man bläddra igenom historien hos de större bruken och återupptäcka en mängd gamla favoriter.



Moderna antikviteter var lite för mig vad en porrtidning är för en 16-årig kille. Jag vill inte lämna tillbaka den!



Vespan, myran, chanel no5... historien bakom 30 designklassiker.
Bakom en lång titel döljer sig en riktigt inspirerande bok, med internationella designfavoriter, både högt och lågt. Jag upptäckte både helt nya föremål och lärde mig historien bakom ett så till synes alldagligt föremål som espressokannan för spisen.


Jag ska försöka hinna förbi bibblan en sväng imorgon för att lämna tillbaks denna skatt och hämta upp en ny skörd. I ärlighetens namn förstår jag inte varför jag inte varit på biblioteket oftare, det är ju en ovärderlig kulturskatt.
För en fattig kultur- historie- och boknörd som undertecknad är det verkligen guld värt!

Kommentarer
Postat av: An1

Haha, gött! Lustigt att vi lyckades sätta ihop skrivbordet ändå, låter som det handlar om en stor papperskasse med skrammel. :P Ett byte borde kunna fixas, hur önskar madame bilderna? (:

2010-02-05 @ 01:12:24
URL: http://an1.blogg.se/
Postat av: Mats

Gillar helt klart din nya blogg! :) Skönt med lite bokinspiration också, det ska undersökas himma i Malmööö sen... ;)

2010-02-07 @ 00:19:09
Postat av: Lovi

Åh, man tackar! Mycket bauhaus, tror du kommer att uppskatta dem!

2010-02-08 @ 10:33:26
URL: http://secondhandlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0